דף הבית >> ספריה >> רשימות >> עבודה יצירתית לילדים הלוקים ב- ADHD במסגרת שעורי יוגה


 
    עבודה יצירתית המותאמת לילדים הלוקים ב-AD(H)D במסגרת שיעורי יוגה
 

לימור קריגל (תרפיסטית בהבעה ויצירה)  וגאת אהרון (מרפאה בעיסוק)

 
 

תקציר הרצאה שנתנה במסגרת יום עיון בוינגייט (להרצאה לחץ כאן)


AD(H)D:

Attention- Deficit (+ / - Hyperactive) Disorder
הפרעת קשב וריכוז (+ / - פעילות יתר)

בארץ, בגילאי בית הספר ישנם כ 3%-5% הלוקים בליקוי, ביחס של ארבעה בנים לבת אחת.


קשב (הגדרת ה DSM):

ששה או יותר מהתסמינים הבאים של חוסר קשב התקיימו במהלך ששת החודשים האחרונים לפחות בצורה שהיא לא הסתגלותית ולא תואמת את רמת ההתפתחות של הנבדק:

1. לעתים קרובות אינו מקדיש תשומת לב לפרטים, או עושה שגיאות טפשיות בלימודים, בעבודה או בפעילות אחרת.
2. לעתים קרובות מתקשה לשמור על הקשב למשך זמן במטלות או במשחק.
3. לעתים קרובות נראה כמי שאינו מקשיב כשמדברים אליו.
4. לעתים קרובות אינו עוקב אחרי הוראות ומתקשה להשלים מטלות, כגון עבודות בי"ס, מטלות בעבודה וכו' (ולא כתוצאה מהפרעה מרדנית או מקושי בהבנת המטלות).
5. לעתים קרובות מתקשה בארגון מטלות ופעילויות.
6. לעתים קרובות נמנע, סולד או אינו מעוניין לעסוק בפעילויות הדורשות מאמץ מנטלי ממושך (למשל לימודים בביה"ס או שעורי בית).
7. לעתים קרובות מאבד חפצים הדרושים למטלות או פעילויות (למשל עבודות בית מביה"ס, עפרונות, ספרים, כלי עבודה).
8. לעתים קרובות מוסח על ידי גירויים חיצוניים.
9. לעיתים קרובות שכחן בפעילויות יומיומיות.

סוגי קשב:
• קשב אודיטורי.
• קשב ויזואלי.
• קשב חושי.

לקשב מספר מרכיבים:
• טווח קשב: כמות הזמן שמצליח להתרכז.
• מידת המוסחות: רמת הגירוי שצריכה להיות בכדי להיות מוסח (ווליום גבוה לעומת ווליום נמוך לדוגמא).
• חלוקת קשב: היכולת לעשות מספר פעולות בו זמנים (לצייר ולהקשיב לדוגמא).
• גיוס קשב: היכולת להיכנס למצב של קשב ללא ליווי.


היפראקטיביות (תנועתיות יתר וחוסר ויסות דחפים):

שישה או יותר מהתסמינים הבאים של היפראקטיביות ואימפולסיביות התקיימו במהלך ששת החודשים האחרונים לפחות בצורה שהיא לא הסתגלותית ולא תואמת את רמת ההתפתחות של הנבדק:


היפראקטיביות:
• לעתים קרובות ממולל בידיים וברגליים או מקפץ בכיסא.
• לעתים קרובות עוזב את כיסאו בכיתה, או במצבים אחרים בהם יש ציפייה שיישאר ישוב.
• לעתים קרובות רץ או מטפס במצבים בהם לא נהוג לעשות זאת (במתבגרים או במבוגרים תיתכן תחושת אי-שקט עזה).
• לעתים קרובות חש קושי לשחק או להנות מפעילויות פנאי בשקט.
• לעתים קרובות נמצא בתנועה מתמדת, או מתנהג כאילו יש לו "מנוע בישבן".
• לעתים קרובות מדבר ללא הפסקה.
אימפולסיביות:
• לעתים קרובות פולט תשובות לפני תום השאלה, או מתפרץ לאמצע המשפט.
• לעתים קרובות מתקשה לחכות לתורו.
• לעתים קרובות מפריע או מציק לאחרים (למשל, מתפרץ למשחקים, נוגע וכו').


ההתמודדות מורכבת משלושה גורמים:
1. אדם: איסוף מידע על האדם: תצפית ושאלונים לגורמים רלוונטיים.
2. סביבה: על הסביבה להיות נקייה מגירויים (בתוך הסטודיו בו מתרגלים יוגה יש להכניס את כל הפריטים שאינם נחוצים מאחורי פרגוד או קיר ולהמעיט בצבעוניות. יש להכין סדר יום ומהימן. יש לשים נקודות התבוננות על הקירות- בהם יתבוננו הילדים בעת תרגול תנוחות הדורשות מיקוד מבט.
3. פעילות: הפעילות צריכה מותאמת ליכולתו לקשייו היחודיים של הילד (או המבוגר), תוך שהיא מאפשרת תרגול והרחבת היכולות הלקויות.



הצעות לפעילויות יצירה מותאמות לילדים הלוקים ב-ADHD במסגרת שיעורי יוגה: 
 

  • השטח שלי (התמצאות והתמקמות במרחב)

חומרים:
• רבע גיליון (פלקט).
• מסגרות עגולות (ניתן להכין מקרטון ביצוע בעזרת חותך עיגולים, או להשתמש בתבניות פאי אישיות).
• גירי פנדה

מהלך הפעילות:
• צייר על הדף מה שמתחשק לך במשך 5 דקות.
• קח את המסגרת העגולה וטייל איתה על הדף. מצא קטע שיש בו משהו שמזכיר לך את עצמך וסמן אותו.
• הסר את המסגרת מן הדף והמשך לצייר רק בתוך העיגול שסימנת כ- 5 דקות.

נושאים לדיון: איך בחרתי את העיגול המתאר אותי? באיזה מהשלבים יותר נהניתי? האם היה לי קל לא לצאת מן העיגול?

יציאה לפעילות ביוגה: כמו שהסתובבנו על הדף- כל אחד מסתובב בחדר ומוצא את המקום שנוח לו להיות בו. ניתן לתת לכל ילד חישוק ( כיום יש חישוקים גדולים במיוחד) איתו יסמן את "השטח שלו" בחדר וישמור על גופו בתוך החישוק.

 

  • פאזל (לאנאליזה וסינתזה)

חומרים:
1. שמינית גליון.
2. מספריים.
3. עפרון ומחק.
4. גירי פנדה.

מהלך הפעילות:
1. חלק את הדף לארבעה חלקים באמצעות העיפרון, כמו פאזל.
2. גזור את הדף לארבעת החלקים.
3. צבע את החלקים השונים.
4. הרכב את החלקים לאחר שנצבעו (אפשר להדביק אותם על גיליון נייר).

המנחה יכול להגדיל עם הזמן את הקושי ולהגדיל את כמות חלקי הפאזל.

יציאה ליוגה: תרגול היוגה מורכב מבניה ופירוק של תנוחות (הרמת רגל, שאיפה, התכופפות... הורדת רגל, נשיפה, התרוממות) שהיא קשה מאוד עבור בעלי קשיים בקשב וריכוז. הפעילות יכולה להקנות מודעות ואסטרטגיות התמודדות.


  • טבעות (למרחב אישי)

חומרים:
• דף נייר עליו מודפס עיגול מחולק לשלוש טבעות אחת בתוך השניה.
• גירי פנדה

מהלך הפעילות:
• בראשית השיעור יצבעו הילדים את העיגול הפנימי ואז יעברו לתנוחה ביוגה.
• לאחר מכן יצבעו את הטבעת השניה ויעברו לתנוחה נוספת.
• אפשר כמובן ליצור יותר הפסקות יצירה המובנות במהלך השיעור ועל-פיהן לחלק את העיגול למספר הטבעות הנדרש.

נושאים לדיון: האם היה לי קל לצייר רק בחלק אחד או שהתפתיתי לגלוש אל השני? האם נשארתי בתוך גבולות העיגול או שיצאתי אל הרקע? באיזה מהשלבים יותר נהניתי?

יציאה ליוגה: כל טבעת מסמלת את המרחב לו אני זקוק במרחב: טבעת ראשונה- תנוחות עמידה, טבעת שניה- תנוחות ברוחב אגן, טבעת שלישית- תנוחות פיסוק ופיסוק רחב. כדי להדגיש את הגבול האישי ניתן להשתמש בחישוקים בגדלים שונים.

* משחק "ים - יבשה" הוא משחק מצויין לעבודה על אינהיביציה (עיכוב תגובה). 

 

  • הצבע שלי (לויסות דחפים)

חומרים:
• רבע גיליון או כרטיסיית A4 (עבה יותר מדף רגיל).
• גירי פנדה

מהלך הפעילות:
• בחר צבע אחד אשר רק הוא ישמש אותך במהלך הפעילות היום.
• המנחה מדגים צורות יצירה באמצעות הגיר: ציור רגיל, השכבת הגיר, מריחה וחריטה.
• צייר עם הצבע שלך.

נושאים לדיון: כיצד חשתי כשהגבילו אותי לצבע אחד? האם מישהו אחר רצה את הצבע שרציתי אני? כיצד התמודדתי? האם מצאנו פתרון? האם מצאתי מספר דרכי התמודדות? האם נהניתי לצייר בצבע אחד בלבד? האם חשתי צורך להחליף אותו במהלך הציור? איך התמודדתי?
 
 

  • הדבקות (להתארגנות וסדר)

חומרים:
1. פוליגל חתוך לגודל 15 X 15 לערך.
2. מדבקות מכל מיני סוגים.
3. טפטים צבעוניים.
4. מספריים

מהלך הפעילות:
• צור מן הטפטים והמדבקות.
• ניתן להנחות את הילדים קודם כל להניח את המדבקות ורק לאחר שיהיו בטוחים בסידור, להדביקן.
• ניתן לעשות את אותה פעילות בקולאג' גיזרי עיתונים ודבק (יותר מלכלך וסובך אך הרבה יותר זול)

 

  • שרשרת צבעים (לרצפים)

חומרים:
1. פלקט או פוליגל חתוך לעיגול.
2. מדבקות משרדיות צבעוניות.

מהלך הפעילות:
1. בחר שלושה צבעים של מדבקות והדבק אותם זה אחר זה לאורך גבולות העיגול, באותו סדר.

המנחה יכול להגדיל עם הזמן את הקושי ולהגדיל לרצפים בני ארבעה וחמישה שלבים.

נקודות לדיון: איך זכרתי את סדר המדבקות? אילו דרכים נוספות יכלו לעזור לי לזכור? איך אני זוכר הכי טוב? האם אחרי מספר פעמים כבר זכרתי בע"פ? אחרי כמה ניסיונות?

יציאה ליוגה: תרגול התנוחות ביוגה הינו חזרה על רצפים מורכבים (הרמת רגל, שאיפה, התכופפות...) שהיא קשה מאוד עבור בעלי קשיים בקשב וריכוז. הפעילות יכולה להקנות מודעות ואסטרטגיות התמודדות.


 

   
לייבסיטי - בניית אתרים