דף הבית >> ספריה >> רשימות >> כמה מילים על חוויית המשתתף ואפשרויות ההגנה עליו


 
    כמה מילים על חוויית המשתתף ואפשרויות ההגנה עליו 
 

לימור קריגל

 
 

בימים אלו מוצף השוק באין-ספור סדנאות המציעות לקהל הרחב לעבור תהליכים רגשיים דרך התנסויות בכלים שונים. סדנאות אלו מציעות בדרך כלל היכרות עם גישה או כלי מסויימים בצד חוויה משמעותית, בתוך זמן קצר. ואכן, אנשים המשתתפים בסדנאות, מדווחים לא פעם על חוויה משמעותית שעברו ולעיתים אף על שינוי ממשי בחייהם בעקבות הסדנא. שינוי זה מתרחש כיוון שסדנאות מושתתות לא פעם על אמצעים שונים המאפשרים לחדור את מנגנוני ההגנה של האדם. 

למטפל בתוך מסגרת טיפולית ישנו הזמן להכיר אט אט את האדם העומד מולו ואת הנרטיב שלו. המטפל יכול ללמוד את מבנה האישיות של האדם, את רמת החסינות הרגשית שלו וכן להכיר, ביחד עם המטופל, את מנגנוני ההגנה שלו ולהבדיל בין אלו התומכים בו, לבין אלו המעכבים אותו. מסגרת סדנאית אינה מאפשרת בדיקות אלו (משום הגדרת הקשר בין המנחה למשתתף, משום כמות המשתתפים ומשום אורך הסדנא) ולעיתים בנויה בדרך החודרת את מנגנוני ההגנה של האדם באופן שאינו תואם את צרכיו ואת יכולתיו.

מספר הצעות לשמירה על המשתתפים: 

  • זוכרים שהמטרה אינה מקדשת את האמצעים - לא בכל מצב פירוק מנגנוני ההגנה ומפגש עם רבדים עמוקים ופגיעים הוא נכון . שלבים מסויימים בחיים מחייבים מנגנוני הגנה חזקים ולא בכל מחיר יש לפרוץ או לשנות אותם. בוודאי לא בשם "סדנא חווייתית". 
  • שמים את האדם במרכז - על אף שסדנאות רבות מושתתות על גישה ספציפית שההיכרות עימה יכולה לתת למשתתף כלי פרקטי להתמודדות , יש לשים את האדם עצמו במרכז ולהזמין אותו לבדוק האם הגישה או הכלי אכן נכונים עבורו ותורמים לו. כלים שונים מתאימים לאנשים שונים. 
  • מזמינים לאחריות משותפת - מכיוון שבסדנאות אין למנחה את הזמן להכיר את המשתתפים לעומק, אך עם זאת פעמים רבות תכנים אישיים משמעותיים נפתחים בעקבות ההנחיה, יש להזמין את המשתתפים להיות ערים לתהליכים העוברים עליהם ולכוון עצמם למקומות נכונים עבורם, בהרגשתם.
  • סוגרים את הסדנא נכון - לעיתים המשתתף או המנחה חשים כי תכנים שעלו במהלך הסדנא דורשים המשך עיבוד. על המנחה לעזור למשתתף למצוא מסגרת בה יוכל להמשיך ולעבד את התכנים, כך שיצא מחוזק מן ההתנסות.


 

   
לייבסיטי - בניית אתרים